יש ספאם: הטרדת בחירות

(אסף)

הבטחתי לעצמי להימנע מלכתוב על הבחירות, אבל כנראה אאלץ להפר את ההבטחה. אני משתדל להיות מאוד מעורב, לבדוק ולמצוא ולחקור, אבל בזמן שאני עושה את זה אני מקבל טלפונים והודעות טקסט ממועמדים שונים מבלי שאני זוכר שהתפקדתי למפלגה שלהם או שנתתי להם את מספר הטלפון שלי. שמעתי כבר את כל הטענות על כך שאין לנו פרטיות בעולם של אינטרנט ושגוגל שותה לי את כל המידע מהשירותים שלה שבהם אני משתמש וזה, אבל אני עדיין מאמין שצריך לשרטט היכנשהו את הגבול ושזה באמת יכול להעיד עד כמה באמת איכפת למועמדים ולמפלגות מאיתנו.

אמא שלי, למשל, קיבלה הודעת טקסט ממפלגת "יש עתיד", מהמספר 03-7715053. צלצלנו אליו כמה פעמים, ולאחר סיבוב או שניים של ההמנון בביצוע רמי קליינשטיין, הופנינו להשארת הודעה בתא קולי, ולאחר מכן נשמעה הודעת "תא קולי מלא" והשיחה נותקה. ניסיתי גם בטלפונים נוספים המופיעים באתר המפלגה, ולבסוף הצלחתי להשאיר הודעה קולית. שלחתי גם מייל בניסיון להבין מהיכן הם קיבלו את מספר הטלפון. קיבלתי תשובה ארבעה ימים לאחר מכן, בלילה שבין שישי לשבת: 

בהמשך לפנייתך למפלגה הרינו להשיבך, כלהלן:
ראשית המספרים של האזרחים מופיעים במאגרי המידע של חברות הסלולאר השונות. נציין, כי אין מדובר בהפרה של חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 40), התשס"ח – 2008 מה שמכונה חוק הספאם, הואיל והנשלח על ידי המפלגה איננו דבר פרסומת, לגביו קיים האיסור בחוק.
חרף זאת ונוכח פנייתך, הרי שצר לנו על אי הנעימות שנגרמה לאמא שלך ולך אישית, ממילא ובעיקר הורנו לעוסקים בכך במפלגה לגרוע אותך מכל רשימה הקיימת במפלגה וזאת על מנת שלא יועתקו לעיונך פניות נוספות מהמפלגה.
בברכה ושבת שלום,
שי
מטה "יש עתיד"

כאן צריך לומר שלא אמא שלי ולא אני ואף אחד מבני משפחתי נתנו את הסכמתנו להופעת הטלפון במודיעין הסלולרי (אפשר לעשות את זה – תנסו), מה שאומר שהוא כנראה הגיע בדרך מסריחה למדי מחברת סלקום למפלגת "יש עתיד". הצטדקות הזו מרגיזה – ההיתלות בחוק שמאפשר להם להפר פרטיות בהפוך-על-הפוך לא מורידה ואף מוסיפה לאקט הבזוי של להחזיק במאגר את  מספרי הטלפון שלנו ולעשות בו כרצונם. 

אבל רגע – הנה עוד טלפון. הפעם זה 0722239440, וגם אחד נוסף – 0722160202. שניהם ממפלגת העבודה, ובהם הודעה מוקלטת של היו"ר שלי יחימוביץ' מקריאה טקסט כלשהו. ניתקנו מיד, וצלצלנו חזרה כדי לנסות להשיג תשובה ולראות מהיכן הגיעו מספרי הטלפון שלנו אליהם, ללא הצלחה. אני מניח שזה אותו הדבר.

והנה עוד אחד – 0524231483 – שהזמין אותנו להגיע לחוג בית עם הח"כ בוז'י הרצוג בקרית טבעון. צלצלנו אליהם כמה פעמים – תפוס, ממתינה והפנייה לתא קולי. האנשים מאחורי הטלפון הזה כנראה השיגו את המספר של זוגתי ממועצת קרית טבעון, שהעומד בראשה – דוד אריאלי – הוא איש מפלגת העבודה. שמו מצוין בהודעה לצד דפנה קרטס, מזכירת המפלגה בטבעון. 

וכעת, חידוש: מפלגה מסתורית שולחת הודעת טקסט עם מעין-סקר בחירות, מהמספר הזה – 035048126. מיהי המפלגה המסתורית?

האמת, ממש לא איכפת לנו. למפלגות השונות – תלמדו מיהונתן קלינגר ותסרבו לקבל מאגרי מידע עם פרטים אישיים, וגם אם כן קיבלתם אז אל תשתמשו בו שימוש שעלול לחזור אליכם כמו בומרנג. מועצת קרית טבעון – אנו מחבבים אתכם, אבל תיזהרו. לחברות הסלולר בכלל ולחברת סלקום בפרט – לכו לעזאזל. אם זה נראה כמו פרסומת ונשמע כמו פרסומת ומסרתם את מספר הטלפון שלי מבלי שאישרתי – זו פרסומת. וגם עילה לתביעה משפטית.

ועוד משהו, שונה אבל דומה: אם מישהו יודע את המקור שמתקשר כל הזמן ומציע "הלוואות עכשיו ומיד" שיפנה אליי, כי הם כבר מטרידים אותי ואת משפחתי מזה זמן וצריך לעצור אותם.

עדכון, 13.1.13: אתמול בלילה קיבלנו לטלפונים שלנו הודעת טקסט עם סקר בחירות נוסף, מהמספר הזה: 03-7283618. זוגתי אף קיבלה ממנו חמש הודעות רצופות, בהפרש של שתי דקות בין כל הודעה! ניסיתי כמה וכמה פעמים לצלצל חזרה למספר הזה, שכיוון אותי למערכת ניתוב שיחות, שכיוונה אותי לתא קולי, שהיה מלא ואז ניתקה השיחה.

והיום אחר הצהריים – הפתעה: שיחה מרה"מ בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו, שניסה להסביר לי בהודעה מוקלטת כמה חשוב לבחור בו ועל כל הטוב שמפלגת השלטון עשתה בשלוש שנים וקצת האלה. בהתאם לסטנדרטים המחמירים של שקיפות ואזרחות טובה שבה נוהגת מפלגת השלטון, השיחה הייתה ממספר חסוי.

עדכון, 17.1.13: והנה מסרון שהגיע זה עתה מהמספר 036006687, בזו הלשון: בבחירות האלה, שלא יעבדו עליך… http://212.29.236.245/t/ . נכנסתי לכתובת האתר מהמחשב ולא מהטלפון, וקיבלתי תמונה של ציפי לבני, שמעליה הטקסט הזה: This experience is available only on iPhone & Android.  הלכתי לטלפון, ועל התמונה של לבני, הופיע הטקסט "גרד וזכה". שפשפתי את המסך (ואני מודה שזו לא חוויה בעלת קונוטציות חיוביות במיוחד), והופיעה תמונה של נתניהו תחתיה, ואיתה הטקסט – "הצבעת ציפי, קיבלת ביבי" ואחריה, הפתעה – מפלגת מרצ, בפעם הראשונה בשבילי במערכת הבחירות הזו. שיחה למספר הופנתה ישירות לתא קולי. מרצ, ציפיתי מכם ליותר. עם זאת, זו ללא ספק הפניה היצירתית ביותר עד כה. ועדיין, מטרידה.

עוד משהו: דבורית שרגל, בבלוגה המצוין "ולווט אנדרגראונד", פנתה לרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים במטרה להבין מדוע ההטרדות הללו נמשכות, ונענתה במה שכבר ידענו – כל המפלגות מקבלות לקראת הבחירות דיסק ועליו פנקס הבוחרים המלא, שהוא דומה במידת מה ל"אגרון" (רישום האוכלוסין המלא שהופץ באינטרנט לכל דורש), לטובת קשר עם ציבור הבוחרים. שלא תטעו, אין לזה שום קשר לדמוקרטיה, בעיקר כי אף אחד לא שאל אותנו אם מותר להפר את הפרטיות שלנו כך ואם היינו רוצים שהדיסקים הללו והפרטים שלנו עליהם יתגלגלו ויעברו ידיים ללא בקרה.

עדכון, 20.1.13: מסתבר שגם תיבות הדואל שלנו לא חפות מהטרדות. שני מסרים הגיעו למייל של זוגתי – אחד ממפלגת הירוקים ואחד ממפלגתו של אמנון יצחק (זהירות, תמונות). שימו לב מה כתוב במסר השני – מסר פוליטי בהתאם לחוק. נרגענו. ובראשון – פרסומת. רגע, פרסומת? חשבתי שזה מסר פוליטי ולא מסר פרסומי. אולי כדאי לנו לתבוע בהתאם לחוק הספאם? זוגתי לא זוכרת שאישרה מתישהו לירוקים (או לרב המעללים) לשלוח לה מסרים כאלו. בכל מקרה, מה שבאמת מעניין אותנו הוא כמו שאמרנו למעלה – מה יעשו עם כל המידע שלנו לאחר הבחירות. לא החלטנו עדיין אם זה מטריד או מפחיד.

עוד משהו: מירב קריסטל פרסמה על כך כתבה בYnet ובה ציטטה מפוסט זה ואף קישרה אליו. היה ברור לנו שאנחנו לא היחידים ושראוי שהעניין הזה יזכה לתפוצה נרחבת. מומלץ מאוד לקרוא אצלה את התגובות הנלעגות ביותר של המפלגות. אולי כבר תפסיקו להביע צער על מי שנפגע ומראש תפסיקו לפגוע? זה קל ופשוט מאוד – תמצאו דרך אחרת להגיע אלינו במקום להחזיק אצלכם מאגרים שעלולים לסכן אותנו. והנה מה שיש לעידו קינן לומר על כך.

עדכון, 21.1.13: רגע וחצי לפני הבחירות, קיבלתי טלפון מציפי לבני המוקלטת. ציפי מקריאה לי את המכתב שפורסם במודעות בעיתונים, ומפצירה בי ללכת ולבחור בה למען עתיד טוב יותר. אני מזכיר את תגובת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע – זה אמור להיות קשר עם ציבור הבוחרים. ואני מזכיר גם את מה שעידוק אומר – זה צריך להיות דו-צדדי. כשזה חד-צדדי, זה לא קשר – זה ספאם. נוסף על כן, במהלך היום ואתמול הגיעו אלינו עוד מסרים לדואל מהירוקים ומאמנון יצחק. אנא מכם – תפסיקו. זה לא מכבד אתכם ואותנו.

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה לא שמתי לב?. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על יש ספאם: הטרדת בחירות

  1. עופר הגיב:

    לגבי ה"הלוואות עכשיו ומיד". מדובר בחברה הזאת: http://www.cash-kal.com/
    אין לי הוכחה שזה הם, אבל פעמיים אישרתי לקבל הצעה להלוואה, ובפעמיים האלה הם חזרו אליי יום אחרי זה (והפסיקו להטריד לכמה שבועות, אבל אולי זה מקרי). הצלבתי את זה גם עם מקורות בפורומים שטוענים אותו דבר.
    הם מטרידים את כל מי שאני מכיר בערך. אני לא יודע מה אפשר לעשות עם זה, במיוחד כשאין לנו הוכחה שזה הם.

    • האבסורד הגיב:

      (אסף)
      גם אותנו הם מטרידים, ומה שאפשר לעשות זה להשיג הוכחות ולהגיע אליהם. בהינתן המשאבים, אולי נעשה זאת.

      • עופר הגיב:

        השאלה היא מה אפשר להשיג שייחשב הוכחה? כל מה שיש לי הוא ראיות נסיבתיות…

      • שי הגיב:

        עברו חודשיים , אולי למישהו יש פתרון? כי נשבר לי מהניג'סים האלה.

        • האבסורד הגיב:

          (שלי)
          שי, אני כבר לא סופרת. נסיתי על יד אחת, נסיתי גם בשנייה, חבל על הידיים.
          כעת הכנסת בפגרה. היא תחזור לבקר לשלושה חודשים ואז היא תחזור שוב לנמנם. פגרה זו פגרה.
          בנתיים נתעדכן משר האוצר דרך הפייסבוק. שם הכל חי ובועט. שם אין פגרה.

  2. aho הגיב:

    המאמר עצמו הוא ספאם. הם מטרידים ואתה ממשיך להזכיר את המספרים והפרטים המיותרים ממש העלאת גירה. אל תיתן להם יד לכל הסוקרים בתשלום. ולא נשכח שכל המסע הזה על חשבון כיסנו הפרטי

    • האבסורד הגיב:

      (אסף)
      תודה על תגובתך. תן לי להחליט אם מה שאנו כותבים ומפרסמים הוא ספאם או לא, ובכל מקרה, נראה לי שפספסת את הנקודה – אי אפשר היה לעלות על כל המטרידים האלה אלא באופן פרטני, שזה אומר, לצלצל לכל אחד מהם בנפרד ולהבין מהיכן קיבלו את הטלפונים שלנו ושל אחרים. על כן אנו מנסים לעשות שירות ולחשוף אותם אחד אחד. דווקא משום שזה נעשה מכיסנו, אמורה להיות לנו שליטה על כך ואין לנו – בחסות החוק, מקבלות המפלגות דיסק עם פנקס הבוחרים המלא, עם כל הפרטים שלנו, מבלי שנדע מה הן עוד עושות עם זה, לאילו ידיים זה מגיע, ולאן זה הולך אחרי שהבחירות מסתיימות. זה אמנם חוקי, אבל זה לא ראוי.

  3. יניב המגניב הגיב:

    תודה רבה, גם אלי התקשרו מ- 0722160202 ובזכותך ידעתי שלא צריך לענות…
    והינה בזמן שאני רושם את התגובה הם מנסים שוב…

    • האבסורד הגיב:

      (שלי)

      לצערי זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. תמו שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו, כך שהם נותרו עם הנשק האחרון- הטרדת אזרחים באמצעים אלקטרוניים אחרים. הספירה לאחור החלה. לאחר יום שלישי, אם מישהו בכלל ינסה, זו תהיה הטרדה רשמית (או שנמצא עוד איזו תקנה כזו או אחרת…)

  4. חגית הגיב:

    תדה, סוף סוף הבנתי מי המספר המטריד. עניתי פעם אחת, מקווה שזה ישכנע אותם לא להמשיך להטריד אותי.

תגובתך להלן