שלמה מעז

לא מזמן, פוטר הכלכלן שלמה מעוז מבית ההשקעות 'אקסלנס' לאחר שהעז והתבטא התבטאות פומבית אומללה למדי. גם אם חלק מהדברים שנאמרו שם נכונים או שיש בהם מידה מסוימת של צדק, ההתבטאות הזו הייתה אומללה. חיש מהר קמו מגנים מכל עבר, ופירסמו טקסטים בגנות אקסלנס ובזכות מעוז, ושטוב שהוא מעז לומר את האמת בפרצוף. המגנים קבלו על סתימת הפיות, על המוסד שמגן על עצמו ולא על מי שמפרנס אותו, על חוסר הצדק וההוגנות, על כך שהוא פוטר כי הוא מזרחי, מה לא. את השנקל שלי אני מסרב לשים עליו. מי שמתנהג בטיפשות, שישלם את המחיר – ואני לא מתייחס אך ורק להתבטאות שלו.

גישה אחת לעניין היא המוסדית: האיש נמצא בעמדה בכירה מאוד בבית ההשקעות, ומנהליו לא יכולים להרשות לעצמם "מאג משתולל". זה לא משנה אם הוא יורד על ה"אשכנזים ברוטשילד" או מכריז על עצמו כמאמין במפלצת הספגטי המעופפת – הוא פשוט לא יכול להיות לא שקול, אפילו לא לרגע. יותר מדי כסף מנוהל תחת הידיים שלהם וכל תנודה או ניענוע-יתר של הסירה עלול להזיק להם עצמם (וללקוחות שלהם, במידה והם בכלל סופרים אותם). נגזרת לכאן היא התדמית – אני בטוח שמנהלי בית ההשקעות לא רוצים להצטייר כאנשים ציניים, שמזלזלים בלקוחות שלהם, באזרחים אחרים, ובשחקנים אחרים באותו השדה. שהרי, איך הם ישיגו לקוחות נוספים? האם הם היו רוצים שכל פרסומת שלהם תספוג יריקה בגלל שהכלכלן הראשי (לשעבר) שלהם יורק על כל מי ששונה ממנו, או שהרגיש שקיפח אותו בעבר?

ואחרי שהוצאתי את זה – אני בפירוש לא בא להגן עליהם וגם לא דואג להם. גילוי נאות כאן – קצת מהמעות שחסכתי, נמצאות בידיים שלהם. אם הייתי דואג לכסף שלי – הייתי מוציא אותו כבר באותו היום שזה קרה (ואני בטוח שהיה מי שעשה את זה). בשלב זה לפחות, ועד שאתעצבן מספיק על דמי הניהול, אין לי שום בעיה שהוא נשאר שם. לפי הנתונים שבידיי, נדמה שהם שרדו את ה'טלטלה'.

אז מדוע שלא אגן עליו? עד כה, מהיכרות עם דבריו, נדמה לי שלמרות שהוא סובל מרגשות נחיתות כלפי "לבנים" ו"אשכנזים", הוא אימץ לחלוטין את הגישה שלהם (לפחות עד לשנייה שלפני שהוא 'ירה' עליהם בכנס ההוא), מי שהם לא יהיו. גישה הגמונית, שבה מי שלמעלה דופק את מי שלמטה ועוד אומר לו להגיד תודה. הייתי בהחלט מצפה מאדם שהגיע מן האשפתות למקום עבודה מכובד, לדרגה בכירה ולמעמד גבוה, שלא ישכח את האשפתות. לא ביקשתי שיפזר שטרות בתחנה המרכזית הישנה, אלא שידאג לשמור על הפה שלו ולעדן את הסגנון שלו ביחס לאשפתות.

לא מוגזם לבקש "נאה דורש – נאה מקיים". אם הוא סבל מיחס מזלזל עד כה, לפחות לפי מה שהוא מעיד, מה יעזור לו לזלזל באחרים? האם הוא מקדם חברה טובה וצודקת יותר כשהוא מפיץ שנאה? וכאמור, אני לא מבקש ממנו לפרגן בכוח או לומר דברים שאינו מאמין בהם (גם אם הם ממש טובים) – מספיק שידע היכן לשתוק.

המגנים שקמו להגן עליו מאכזבים אותי באותה המידה – יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', אזרחים שהכריזו חרם על בית ההשקעות, כותבים והוגים שונים… מעוז בז למציאות החברתית שהם באים ממנה וסולד מהמציאות החברתית שהם רוצים שתתקיים כאן. אני בטוח שהוא לא היה מגן עליהם אם הם היו נופלים, אז מדוע הם מגנים עליו? האם הוא יתרום להם מניסיונו הרב כדי לקדם חברה צודקת יותר? נכון – כתבתי למעלה, למה לי להפיץ שנאה. אבל לא אמרתי שהם צריכים לשמוח בשמחת פיטוריו או לרקוד על הקבר – עדיף שינסו לגרום לו להתחיל לחשוב אחרת, עכשיו כשספג את נחת זרועה של המציאות שהוא כל כך מקדם ואוהד, או שישתקו.

העבד רוצה להיות אדון, וכשיהיה אדון, יקים לו עבדים משלו וידפוק אותם כשם שדפקו אותו. והנה, ערפו לאדון את הראש, והעבדים זוקפים את ראשיהם שלהם. האם העבדים רוצים במקום של אדונם או שהם רוצים מציאות אחרת, בה לא יהיו במעמדם עוד וגם לא יהיו אנשים אחרים במעמד זה? לאחר הקיץ, אני סבור שהמאבק צריך להיות המאבק האחרון, שאחריו המציאות תהיה אחרת ולא כפי שהיא היום. אני גם סבור שזה יכול להצליח – מעוז טעה בהתייחסותו ליושבי האוהלים. אולי לכולם נמאס להיות עבדים, אבל לפחות לחלקם (ואולי גם לחלקם הגדול) אין שום רצון להיות אדונים.

ובאשר לדבריו בכנס ספיר? אם יורשה לי לצטט את המר"ן – בוקר טוב אדון גוטה.

צדק מעוז שאמר ש'הלבנים' נמצאים תמיד בעמדות הכוח. רצה מציאות אחרת? מדוע לא שינה אותה אז? מדוע לא הצטרף לפנתרים השחורים והפך את הקערה על פיה, ואת הכלכלה לחברתית יותר? מדוע לא נלחם על קיומה של מדינת רווחה שיוויונית, שבה 'לבנים' ו'שחורים' יושבים בדירקטוריון בנק לאומי גם יחד? מדוע ירד על החלכאים והנדכאים כשהיה לו נוח, וצייר את עצמו כאחד מהם אחרת?

צדק מעוז ש"יוזמי" המחאה החברתית הם משכבות חזקות יותר מאלו המוחלשות ביותר בחברה. מה פסול בזה? אם החלשים לא מסוגלים להרים את עצמם מהאשפתות ולמחות, זה יותר ממוסרי שהחזקים יותר יתנו יד ויעזרו. אחרת – מה ישתנה? רגע – מצד אחד, לא טוב לו שהחלשים לא מוחים, ומצד שני, לא טוב לו שהחזקים (יותר) כן מוחים. הבנתם?

צדק מעוז שרוב המחזיקים באדמות המדינה הם קיבוצים ומושבים. ושכח הוא מי יושב במושבים? האם שכח עד כמה כעסה תנועת המושבים על הקשת המזרחית שהביאה להורדה בפיצוי על שינוי ייעודה של קרקע חקלאית שאין לה שימוש לנדל"ן שיש לו שימוש? ושכח הוא מה מצבם של רוב הקיבוצים בארץ, שנסמכים על אפס סובסידיות מהמדינה, ועל המעט שנותר מהקרקעות שלהם כדי להתפרנס? קשה לו עם זה שהחקלאים מקבלים הנחות על השימוש במים – ומדוע לא קשה לו עם הפרטת המים?

צדק מעוז שהמשטרה (והמדינה) הייתה סלחנית יותר ביחסה כלפי המוחים בקיץ. האם הוא חושב שבמדינה דמוקרטית אסור יהיה אפשר להפגין, לדבר, או לדרוש צדק? האם הוא מעדיף לקדם אלימות, בוטות, השתקה של הקולות החלשים ומתן עדיפות לחזקים? וכי באיזה עולם הוא חושב שאנו חיים כיום? האם לדעתו, כשמרים שוטר חסר תג את אלתו על יגאל רמב"ם – אנשים מסוגלים עוד להפנות את מבטם הצידה? האם הוא רוצה שנחזיר את הגלגל לאחור, לתקופות גרועות יותר ממה שאנו חווים כיום?

צדק מעוז כשהלין על מובטלים ומפוטרים בפריפריה. מדוע לא הלין על סגירת מפעלי גיבור סברינה, דלתא ופולגת, והעברתם לירדן ולסין? מדוע כשדפקו את הפריפריה, לא היה שם כדי לעצור את הדופקים? מדוע כשיורדים מחירי מוצרים, מפטרים עובדים, וכשעולים מחירי מוצרים, עדיין מפטרים עובדים? למעוז יש תואר שני בכלכלה, אולי הוא יסביר איך שעסק שמרוויח מיליארדים כל שנה במשך הרבה שנים – מפטר עובדים שמביאים לו את הרווחים שלו? אולי הוא יסביר מדוע שיש בעיה ברווחים, לא דואגים המנהלים להביא רווחים אלא מפטרים את מי שעוד מסוגל להביא להם את הרווחים הללו?

צדק גם צדק. ולמרות זאת, קידם את ההגמוניה שכעת ערפה לו את הראש. אז על מה מתפלאים?

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה הגות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובתך להלן

