פרסום בתוך פרסום

(אסף)

אתמול ראינו באחד הערוצים המסחריים פרסומת חדשה ל"בזק בינלאומי" (יש קישור, אבל לא בא לי לעבוד עבורם), בהשתתפות שלמה שרף ויהודה ברקן. הפרסומת ממשיכה את הקו שלהם – התמקדות בעניין הכבל התת-ימי המהולל שאמור 'לעשות' את האינטרנט שלנו מהיר יותר. בכל הפרסומות האלו, הפרזנטור צופה בסדרה או בסרטון בלפטופ שלו, והסרטון נתקע בגלל "האינטרנט האיטי". בפרסומת הזו, שרף צופה בתכנית בישול. למה זה חשוב? כי שרף עומד להשתתף באחת כזו שבקרוב תעלה לשידור: "מאסטר שף VIP".

קשה לטעון פה משהו בכלל – בקושי רואים את זה. אבל חייבים לשים לב לזה כבר עכשיו, ולראות אם לכאורה נעשתה כאן איזושהי עסקה סיבובית. במילים אחרות, אנחנו לא נהיה מופתעים בכלל אם אחד הספונסרים של "מאסטר שף VIP" יהיה "בזק בינלאומי". זו דרך אחת להחליק את העניין הזה לתודעה, כדי שזה יהיה לגיטימי בעינינו.במידה והדבר הזה נעשה, אנחנו רואים פרסום סמוי מסוג חדש: לא עוד כזה שמופיע בתוך תכניות רגילות, מה שנהוג לקרוא לו ביופמיזם מגעיל "תוכן שיווקי", אלא פרסום בתוך פרסום.

הפרסום הסמוי ה'רגיל' בערוצים המסחריים אסור בחוק, אף כי רק לאחרונה החלה הרשות השנייה בצעדי אכיפה התקפיים כנגד זכיינים שמאשרים אותו – הורדת תכניות מהמסך (כולל שידורים חוזרים), הטלת קנסות גדולים וכמובן נטילת זמן פרסום ספציפי בשעות השיא. עד עכשיו, הקנסות (במידה והיו) היו מגוחכים והייתה בידי הזכיין האפשרות לנייד את דקות הפרסום האלו לאן שרצה (במיוחד לשעות המתות), וכך היה ממשיך לפרסם באין מפריע בזמן השיא היקר.

אין מה להיכנס כאן לכל ההיבטים השונים והמשונים של השיטה הזו, ויש מספיק מי שאומר לנו ש"ככה זה" ושאי אפשר להפריד יותר בין מערכת התוכן למחלקה המסחרית, ש"זה העתיד של הפרסום", שקשה לאכוף, שקשה לאתר את הפרסום הסמוי וכו'. זה בולשיט בלשון המעטה – "אין לא יכול, יש לא רוצה". אם רוצים אכיפה פסיבית, אפשר לעודד את הציבור להתלונן ולהתייחס ברצינות לתלונות; אם רוצים אכיפה אקטיבית – אפשר פשוט לפתוח טלוויזיה. ואם רוצים לראות שאפשר אחרת, אני ממליץ בחום לצפות בתכנית "טעמים – המטבח הבריא" (בהפקת יוג'ין וולף) – תכנית בישול שלמה שבה לא רואים שמות מותגים או צורות גנריות של מכשירים ואריזות של מוצרים.

במידה ומה שראינו הוא נכון, אנו עדים להתפתחות נוספת של השיטה הזו ולצורה נוספת של "גניבת דעת", במילותיו של הפרופ' יוסי יונה, שהתנגד נחרצות לשיטה כולה כששימש כחבר בועדת כשר, שנתנה הכשר חלקי לשרץ. נוכל להגיד לכם רק כשתכנית הבישול הנ"ל תעלה. עד אז, ננסה לראות מה חושב על כך דוד רגב, נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה. נעדכן בהמשך.

מודעות פרסומת

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אמת בפרסום, לא שמתי לב?. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על פרסום בתוך פרסום

  1. זומזומ הגיב:

    זאת לא נראית כמו בעיה חמורה: זה לא מקרה שבו הצופה לא מודע לכך שתכנית כוללת חומר פרסומי, הרי כאן מדובר בחומר פרסומי בהגדרה, כך שאין כאן אלמנט של הטעיה, לפחות לא הטעיה חמורה.

    הבעיה שלי עם בזב"ל היא אחרת, וזה לא קשור ישירות לענייני פרטיות אלא יותר לכך שהדרך היחידה שלי להינתק מהם הייתה על ידי הכחשת עסקת כרטיס אשראי, הדבר היחיד שאילץ אותם להחזיר לי את כספי, כיוון שהם התעלמו מכל בקשותי להפסיק חיובי אשראי, ומה שאפילו יותר מרתיח היא הדרך המזלזלת בה זה בוצע על ידי נציגי שירות לקוחות מהסטנדרט הירוד ביותר.

    • האבסורד הגיב:

      (אסף)

      זומזומ, תודה על התגובה 🙂 יש הרבה בעיות עם בזק בינ"ל, אפשר לראות אצל עידוק בחדר 404 בכל מיני הזדמנויות, אבל דווקא אני לא סבלתי מהם. אין לי הרבה דברים טובים לומר עליהם, אבל אני מרגיש בר מזל ולא בזכות.

      באשר לפרסומת הנתונה – זה נכון שקשה לומר שיש פה הטעיה, אבל מה שבאתי לומר הוא שבמקרה הזה ההגדרה של ההטעיה הפכה להיות נזילה בערך כמו ההטעיה עצמה. וכן, לגמרי לא ברור אם קרה כאן מה שאני חושד שקרה, אבל אם זה אכן קרה (תסתכל בתגובות קודם – הם מסרבים להתייחס לכך באופן ישיר), אף למיטב ידיעתי אין במדריך כללי האתיקה של הרשות השנייה (שמכוחו אפשר לפסול פרסומת) אף תקנה שאוסרת זאת באופן ישיר ומפורש, זו יכולה להיחשב כסוג של הטעיה, או כמו שהגדיר זאת פרופ' יוסי יונה בחוות הדעת שכתב בעניין הפרסום הסמוי, 'גניבת דעת'. אפילו "פרסומת אגב" (פרסום סמוי, או "תוכן שיווקי") לא תופסת פה כי זה נעשה בתוך פרסומת אחרת ולא בתכנית טלוויזיה כמוגדר.

      • צומזום הגיב:

        טוב, הפרסומות מעצם טבען הן רמאות שמותרת בחוק, כמו ההגדרה החוקית של לחם מקמח מלא שהיא לחם כזה האפוי מקמח שלפחות 50.0000000000000000000001 אחוז ממנו הוא קמח מלא.
        לפחות הקמח המלא עצמו לא מוגדר ככזה שחמישים אחוז ממנו מלא, אחרת נכנסים לטריטוריה מאוד בעייתית במרחב.

  2. אלי הגיב:

    היי אסף,

    הפרסומת אליה אתה מתייחס במסגרת הפוסט, הנה פרסומת המתקשרת את רשת ה- Power Ngn – הרשת המבוססת על כבל האינטרנט התת ימי של בזק בינלאומי בלבד!

    אין בפרסומת זו כל ניסיון קידום של תוכן או אדם כזה או אחר מעבר לשירות אותו אנו מפרסמים.

    בברכה,
    אלי, נציג דיגיטל
    בזק בינלאומי

    • האבסורד הגיב:

      (אסף)

      אלי,
      אני שמח שהגבת לעניין, אם כי תגובתך הייתה מאוד צפויה – בלי שום זלזול, היה לי ברור לחלוטין שהחברה עצמה תגיד "מה פתאום, זה לא נכון". אמרת שלא פרסמתם בתשדיר זה כלום מלבד את עצמכם – ועל פניו גם זה נכון, לא טענתי אחרת. אבל לא ענית על מה שכתוב בפוסט, ולכן אחדד את השאלה עבורך, כי אם אתה כבר פה, אז למה לא: האם "בזק בינלאומי" משמשים כספונסר ל"מאסטר שף VIP"?

      אני אבין אם אתה או מנהליך לא מעוניינים לענות (בין אם כן ובין אם לאו, העניין יובהר לכשהתוכנית תשודר), אבל אולי תנסה להסביר מדוע שלמה שרף צופה דווקא בתכנית בישול (גנרית, אבל עדיין) ולא דווקא, למשל, בכדורגל?

      • אלי הגיב:

        היי אסף,

        כפי שציינו, חד משמעית, המטרה של הפרסומת הנה לקדם אך ורק את רשת האינטרנט שלנו ואת הכבל התת ימי ואין בה שום ניסיון לקדם משהו אחר.

        ההחלטה לשלב תוכנית בישול על גבי מסך המחשב הנה החלטה קריאטיבית שהתקבלה אך ורק מתוך הידיעה כי שלמה אוהב לבשל ( כפי שבפרסומת הקודמת שילבנו קטעים מתוך משחק כדורגל)

        לשאלתך, אציין גם כי אין אנו משתפים בשיקולים הנוגעים חסות עתידית על תוכניות טלוויזיה כזו או אחרת.

        בברכה,
        אלי, נציג דיגיטל
        בזק בינלאומי

        • האבסורד הגיב:

          (אסף)

          אלי,
          אני שמח על הדיון הזה, בעיקר כי הדברים בקרוב יתגלו כך או כך עם עליית התוכנית. העניינים יתגלו כך או כך ודבריך יעמדו למבחן המציאות ואני מקווה שהתייעצת עם מנהליך קודם לכן כי לא הייתי רוצה שתובך במקרה וצדקתי. מיותר לציין שאם טעיתי, אתנצל ומודה ועוזב ירוחם.
          אני לא חושב שספונסרשיפ של תכנית זו או אחרת היא סוד מסחרי, אבל זה כבר לשיקולכם וגם כך יחשף בהמשך. היסטוריה של החברה-האם שלכם, "בזק", מראה מספר הליכי הפרה שנפתחו נגד זכיינים בעקבות קידום של הרשת המהירה. בלי קשר אליכם, כמובן, כי אתם למעשה חברה אחרת, ולכאורה למקרה הנוכחי. בנוגע להחלטה הקריאטיבית, אותה החלטה שהתקבלה בפרסומת הקודמת איתו הייתה בסמיכות למקרה אחר שבו שרף הושעה מכתיבת טורו ב"ישראל היום" לאחר שנמצא שהוא כתב על משחק שכלל לא היה בו, אבל צפה בו בVOD. אז הוא אהב כדורגל ואין פה שום דבר בהחלט, אבל גם היום הוא אוהב כדורגל (וסוגי ספורט אחרים), אז למה עכשיו לא? אתה מבין, לא מעט מהדברים שקורים בתחום האפור הזה לעולם לא ניתנים להוכחה מוחצת, אבל הסמיכות של הדברים היא זו שמאפשרת לי לחשוד שלכאורה יש כאן משהו מוזר. אם תרצה, תוכל להגיב שוב ולהתעקש כצפוי שאין כאן כלום וזה בסדר גמור, אבל אני ממליץ שנעצור כאן ונחכה לעליית התוכנית. כמו שאמרתי – אני לא מתעקש בכלל.

תגובתך להלן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s