משרד הפנים: תן את הפרטיות שלך וקח קורא כרטיסים, או: סרבו למאגר הביומטרי

כאילו הגיעו ימות המשיח, לשכות רשות האוכלוסין מחדשות פניהן עם תחילת הפיילוט של המאגר הביומטרי. אני לא בטוח כמה שעות עובדים הפקידים, אבל מה שבטוח הוא שמשרדי היח"צ והדוברות עובדים שעות נוספות כדי לעשות כמה שיותר רעש. הכל כדי להסיט את המבט מהביקורת הנרחבת שעדיין מושמעת על המהלך הזה, שבלשון המעטה הוא שנוי במחלוקת, ושלא בלשון המעטה, צפון-קוריאני ממש.

הבסיס של הבסיס: המאגר הקיים ובו נתוני רשות האוכלוסין – ה'אגרון' – דלף לרשת בעקבות גניבה שהתאפשרה בזכות חוסר האחריות של אנשי משרד הפנים. לאחר מכן, הוא דלף שוב ושוב וגם כיום מי שחפץ יכול להוריד אותו ולהחזיק בו בביתו. זה לא הכל – הפתח השני שמאפשר דליפה הוא העברת ה'אגרון' על גבי דיסק לכל מפלגה בכל מערכת בחירות. החשבון פשוט – מספר מערכות בחירות כפול מספר מפלגות, נותן תוצאה תלת ספרתית של דיסקים שהמאגר עליהם חופשי לכל דורש וללא שום אבטחה רלוונטית.

אין להאשים בכלל את המפלגות (כי הן יכולות לא להסכים), ויש להאשים את המדליף בגניבה אבל לא בריגול (כיוון שהוא גנב ולא מרגל); אבל האחריות המלאה על אבטחת ה'אגרון' היא על משרד הפנים ורשות האוכלוסין ואם אלו לא מקבלים אותה על עצמם ונותנים ל'אגרון' לדלוף שוב ושוב, אנחנו בבעיה חמורה. שום דבר לא מבטיח לנו שינהגו אחרת במאגר הביומטרי. שום פוליטיקאי שתומך במאגר לא טרח לענות על השאלות הרציניות בעניין. במקום, השקרים פוזרו לכל עבר – שעלינו להתקדם לתעודות זהות חכמות (אין לכך קשר לקיומו או אי-קיומו של מאגר); שבכל המדינות המערביות המתקדמות יש מאגרים (זה אי-דיוק במקרה הטוב ושקר גס במקרה הרע – בשום מקרה לא מדובר במאגר כוללני וקבוע); ושהוא לא ישמש למטרות של מעקב וביטחון בשום מקרה (למה שנאמין לכך?). בעבר שוחחתי על כך עם עדי שמחוביץ', אז סגנית דוברת משרד המשפטים, שאמרה לי במפורש שהרשות למשפט, טכנולוגיות ומידע (רמו"ט) מתנגדת לקיומו של המאגר הביומטרי בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, בטח ובטח עם חשיפת חקירת דליפת ה'אגרון'. אבל התומכים – בשלהם, לא סופרים אף אחד.

אז מתנגדי המאגר מציפים את התקשורת (בעיקר באינטרנט) במידע הרלוונטי, וכעת התחלף התירוץ להתנדבות להיכנס למאגר בתירוץ חדש: למה לא? הנה, אפילו מחלקים במתנה קורא כרטיסים; זה רק ניסוי לשנתיים, מה איכפת לכם; וכן הלאה. בשביל הטובות הללו אני מוכן לשלם אבל לא בפרטיות שלי. בפעם האחרונה שבדקתי, אין לי זנב ואני לא נוהג לשכון במעבדות גנטיקה לטובת גידול איברים מלאכותיים מתאי גזע. על הניסוי הגדול בהיסטוריה כבר שילמנו מחיר כבד מדי. וכן, קשה לי גם עם זה שמכרתי את נשמתי לגוגל, אבל אין להם את טביעת האצבע שלי והם לא מחפשים אותי במצלמות אבטחה או רמזור.

יאמרו לי, חזור לפרופורציות ואין מה להשוות. אין בעיה, אבל אני רוצה לראות מהם הקריטריונים להצלחה של שלב הניסוי של המאגר. רגע – אין כאלו? וואלה. שזה יהיה ברור – אם לא יודעים מראש מה יכולה להיות ההצלחה, אפשר להגדיר כל תוצאה כהצלחה. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שזה נעשה בכוונה – הניסוי מכשיר את השרץ, ובעוד שנתיים נשכח בכלל שהיה ניסוי וזה יישאר כעובדה מוגמרת. ומה אנשים עושים עם עובדות כאלו? זה מה שהם עושים.

אסור להסכים לכך, כל עוד אפשר, וגם כשזה יהיה חובה, חובה עלינו לפחות לשקול להילחם בכך. אתמול התווכחתי עם אמי על השאלה הזו – האם יהיה שווה לסרב להצטרף למאגר לאחר הפיילוט ולשבת בכלא על כך? היא אומרת שלא כי חייבים לחשוב על טובת המשפחה. אני אומר – כן, כי המשפחה שלי לא בטוחה כשאוגרים עלי פרטים. אם המדינה שלי לא רואה צורך להאמין בי, מדוע שאאמין לה. זה יכול להיות אחרת: תעודות זהות חכמות ללא אגירת מידע מרוכזת וקבועה; מתן תקציבים לחיזוק רשות האוכלוסין ולא הקמת רשות נוספת תחתיה (שהוקמה במיוחד כדי לנהל את המאגר); הוספת תקנים רבים לשיפור השירות תוך יצירת מקומות עבודה רבים ונדרשים במגזר הציבורי; רענון וחידוש רישום האוכלוסין המקורי וחיזוק משמעותי של אבטחת המידע סביבו.

כולי תקווה שכשיפול הקיסר, תקום ממשלה שתהיה שפויה יותר באופן יחסי מהממשלה הזו ותבטל את החוק האווילי הזה ותשלח אותו ואת המאגר לאלף אלפי עזאזלים. אני אעשה הכל כדי שזה יקרה. אולי אני תמים, אבל אני מאמין שכשהאדם הראשון שיסרב להיכנס למאגר ילך לכלא, המאגר יפול מעצמו.

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה (אי) כבוד למגזר. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובתך להלן

