לא עומדת בתור לאהבה (או: סלקום, שוב נסחפתם)

(שלי)

שוב פעם. 'סלקום' ממשיכה בניסיונותיה לשכנע אותנו להצטרף אליה. שוב פעם היא עושה זאת תוך שימוש ב'שטיקים' מוכרים וידועים. לאחרונה עלתה לשידור פרסומת  של חברת 'סלקום' שמנסה לפתות אותנו להצטרף למבצע זוגי מרגש. לא התרגשתי. 'סלקום', שידועה בפרסומות סטראוטיפיות חוצות מגדר, עדה וחשיבה פוליטית, רוצה שנקנה את מה שהיא מוכרת. לא קניתי.

המחאה החברתית שניצתה במדינה שינתה חשיבה, יצרה יוזמות חדשות ויש לה חלק לא מבוטל בשינויים שחלו במדינה. את המחאה סלקום מנצלת. רחבת מוזיאון תל אביב ששימשה כאכסניה לחלק מהפגנות המחאה החברתית מנוצלת כמקום להפגנה של 'סלקום'. צעירים רבים מפגינים אחד מול השני. זו הייתה יכולה להיות כל הפגנה, אך ריבוי הצעירים בפרסומות מכוונת אותי ישירות אל הזיקה למחאה החברתית. אומנם, בהפגנה זו אין אחדות של קבוצה אלא שתי קבוצות נפרדות המפגינות זו מול זו. אך לאור מחאת הקיץ קשה להתעלם מהקישור המתבקש.

שני המחנות הקלישאתיים עד מאוד של ימין ושמאל, של שלום וביטחון, האחד מול האחת. הגבר בהפרסומת הוא איש ביטחון. הוא גבר, חזק, "החייל שלנו", נמצא בצד שמפגין על חשיבות של הביטחון. מולו האישה השברירית, רודפת הצדק והשלום, מפגינה בצבעים של כחול ולבן ורק ענף של זית חסר בפיה, כמשל ליונת שלום.

האין זה אפשרי שגיבורינו יתחלפו בתפקידים? שהאישה תפגין על הביטחון והגבר על השלום? 'סלקום', כאמור, ממשיכה את שהיא יודעת טוב מאוד לעשות, היא יודעת לקבע סטראוטיפים  תוך שהיא עושה זאת היא מגחיכה את עצם ההפגנה. בפרסומת נראים שני המחנות כשהם מפגינים האחד מול השני ורק גדרות ברזל נמוכות מפרידות ביניהם. שורה מול שורה. באמצע עומדים שוטרים שמנסים למנוע מההפגנה לצאת מגדר הסביר. כמו שנראית ההפגנה הזו, לא נראה ש זה אפשרי כי הם "נחמדים". הם שומרים על השורות, הגדר, שמגבילה אותם רק מלפניהם ולא מהצדדים היא לא מחסום שקשה לעבור. בקיצור, הצחקתם אותי.

הנה הם צועקים אחד על השני ורקע מתנגן השיר "עכשיו התור לאהבה". כמה רגש וציניות מעורבבים היטב על המסך. עוזי חיטמן, שכתב והלחין את השיר, לא ידע לאילו גבהים של ציניות ייקחו את השיר שלו, הוא לא ידע ששיר האהבה שכתב 'יזכה' לנופך פוליטי שרק בסופו האהבה. האהבה למוצר ולא האהבה היצרית הזוגית.

"אחרי שקיימנו את מה שהבטחנו, עכשיו התור לאהבה" מתנגן ברקע הפרסומת. קיימנו את מה שהבטחנו? האם הכוונה ל'סלקום'? הבטחות משמעותיות לא קיבלנו מ'סלקום', אבל מתחרים כמו 'גולן טלקום', 'הוט מובייל' ועוד הבטיחו ואכן קיימו. הם שברו את החברות הגדולות, פרצו את השוק ואפשרו לנו לבחור במקום להיות כבולים. משרד התקשורות שינה את החשיבה הרגולטורית ושבר את המונופולים של שלוש חברות הסלולר. רק על זה היה צריך להפגין כבר מזמן.

תוך שהיא לא מבטיחה ולא מקיימת, ממשיכה 'סלקום' במסכת הציניות הידועה. הזוג הצעיר רווי הסטראוטיפים מסיים את הפגנה ברכבו. הם זורקים בייאוש את השלט והמגאפון שהניפו זה מכבר אל תא המטען של רכבם, נכנסים אליו, מתנשקים ונוסעים אל עבר האופק הלא נודע. אה, כן, האישה נוהגת. מפתיע? גם אותי זה הפתיע. לאור המצ'ואיזם שהוכיח הגבר הביטחוניסט בהפגנה, חשבתי לתומי שהוא גם יהיה הנהג, כי זו הרי פעולה גברית. אבל לא כך קרה, מפתיע. בהחלט שינוי בעלילה.

"ישראל רוצה ביטחון" ו "כן לשלום" הן שתי מדבקות של המשפטים מההפגנה.  שתיהן יחד מודבקות על אותה המכונית. זוגיות מושלמת, וגר זאב עם כבש והם חיו באושר ואושר עד עצם היום הזה. "יש זוגות שאי אפשר להפריד ביניהם", אומר הקריין על רקע המכונית המתרחקת.

חאלס 'סלקום' עם ה'שטיקים הידועים. בגדר ההפרדה כבר טיפלתם, את האתיופים ניצלתם ועכשיו גם הזוגות הצעירים הם עלה תאנה נאה. היינו שם בשיח שאתם דבקים בו, עברנו למקום אחר. אחרי הכל, הייתה מחאה של מאות אלפי אנשים במדינה, כולם הפגינו יחד נגד מדיניות כושלת. לא צריך להפריד יותר, אפשר לחבר. אולי אז החיבור יהיה אמיתי יותר וההפגנה תהיה הפגנה של ממש ולא כזו שבסופו נשלם 199 ₪. זה לא צדק חברתי.

מודעות פרסומת

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אמת בפרסום, לא חברתי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובתך להלן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s