ניצול הוא קונצנזוס

(שלי)

אתיופים הם לא קונצנזוס. העדה האתיופית לא מקבלת התייחסות בתקשורת, אנשיה לא מאיישים בהמוניהם משרות בכירות, מצבם החברתי מעולם לא היה בשיאו  ואף לא קרוב לכך, ובאופן כללי איני מוצאת נקודות אור רבות בכל הקשור אליהם. אבל, כאשר מחפשים הקשרים של ניצול, בצער רב ניתן לראות זאת במקרים רבים. חברת סלקום, בפרסומת החדשה שלה, החליטה לנצל את האתיופים ולסחוט מאיתנו טיפות של רגש. תמיד מנצלים אותם, אז גם הפעם זה נראה להם כלגיטימי.

לאחרונה משודרת במקבצי הפרסומות בטלוויזיה פרסומת חדשה של חברת סלקום. בפרסומת נראית חיילת אתיופית כשפניה מבולבלות וכמהות, במקביל רואים בני עדה אתיופית רבים כשהם במטוס.מתמקדים באישה המסתכלת בתמונת תינוקת. יושבי המטוס נחתו בארץ והחיילת מחפשת בעיניים רעבות דבר מה. לפתע מבחינה בה אישה שירדה מהמטוס, כנראה אמא, הן מתקרבות אחת לשנייה, מתחבקות והדמעות מתחילות לזרום. והקריין מכריז: "משפחות נועדו להיות יחד".

"ניצול ציני"  זו כותרת מתאימה לפרסומת זו. מדינת ישראל שהעלתה לארץ אלפים מבני העדה האתיופיות גם חשבה ש"משפחות (יהודיות) נועדו להיות יחד", אך היא לא חשבה שצריך גם לדאוג להם לתנאים נאותים. הביאו את אלפי העולים הישר לשכונות מצוקה, שיכנו אותם באתרי קראוונים במקומות רחוקים והנה עשינו את שלנו, מכאן הם כבר בטוח יסתדרו, נכון?. כך ניסתה המדינה ליצור תדמית של איחוד וקיבוץ גלויות תוך שהיא  ממשיכה להרע את הטיפול באזרחיה ומוסיפה קבוצות  אוכלוסיה למעמד נמוך ומדוכא.

כמה מבני העדה מצליחים לפרוץ את החומות בהם כלאה אותם המדינה ולהתקדם בחייהם? לא רק משרות בכירות נמצאות הרחק מהישג ידם, ולו רק משום יחסה של המדינה, אלא קידום מבחינת השכלה, רווחה, דיור, תעסוקה. לא צריך ללכת רחוק  מדי ולכוון גבוה. אפשר להסתכל באופק הקרוב ולראות את כישלונה הצורם של המדינה.סלקום לא לקחה משפחה אתיופית שחיה בישראל וניסתה באמצעותה לרגש אותנו. היא בחרה להזכיר לאזרחי המדינה ובני העדה האתיופית בראשם מאיפה באו. שוב להזכיר להם שהם לא נולדו בישראל אלא עלו אליה, שוב להזכיר עד כמה פטריוטית המדינה בכך שדאגה להעלותם לארץ, שוב ושוב לחזור למראות שלאו דווקא צריך לחזור אליהם.

ומה המטרה? למכור לנו חבילות משפחתיות לשיחות וגלישה באינטרנט. האישה שבפרסומת כבר עלתה לארץ, היא מחבקת את בתה וסלקום רוצה למכור לה אפשרות לדבר איתה ממרחק. וכלום למה עלתה האם לארץ אם לא כדי להיות לצד בתה מבלי שתצטרך תיווך. נכון שסלקום רצה להתייחס לערך המשפחה כמו שהיא רואה אותו, אך היא יצרה בפרסומת סתירה סמויה שאינה קשורה כלל לנראה על המרקע. העיקר לרגש.

ייטב לה לסלקום המשפחתית שתתמקד בפן העסקי שלה ותייצר אלטרנטיבות בשוק הסלולר התחרותי. כל זאת תוך שהיא מוותרת על המשפחתיות הזולה בה היא משתמשת בפרסומותיה ותוך וויתור על שימוש בקבוצה זו או אחרת לטובת העניין. אין לסלקום אלא לכבוש את יצרה ולומר "טעינו", להשאיר מאחור את הפרסומת שמנסה להיות ציונית ופטריוטית, תוך שהיא דורכת על אוכלוסיה ומתעלמת מפצעים ומכאובים קשים ולהתמקד במה שבאמת אמורה לעשות ולא עשתה עד כה – לספק שירות טוב ובזול.

העולם מאתיופיה אינם בקונצנזוס וגם סלקום לא. יש לה היום הרבה תחליפים בשוק. כמו שהיא מתייחסת לאתיופים כתחליף תורן בפרסומותיה, גם היא כזו.

מודעות פרסומת

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אמת בפרסום, לא חברתי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובתך להלן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s