ההפרטה וה"מצליח" – גירסת רשות השידור

בתחילת חודש ינואר, עת נחתו מעטפות תשלום האגרה בתיבות הדואר של כל (טוב – רוב, טוב – מספר לא מבוטל, טוב נו – מספר כלשהו של) בתי האב בישראל וגם בבניין שבו אנו גרים, שמתי לב למשהו מוזר – גם אצלנו נחתה מעטפה. אמי היא פנסיונרית וזכתה לאחרונה לפטור מלא מתשלום האגרה ואנו גרים אצל הוריי. חוק רשות השידור אינו זר לי – עסקנו בו פה ושם בלימודי התואר הראשון – ולמיטב ידיעתי כל בית משלם פעם אחת בלבד, ללא קשר למי שמתגורר בו. המעטפה בתיבה הייתה ממוענת אלי. הפתעה!

כאן זה המקום להבהיר – יש לנו טלוויזיה בבית (אחת, מהשנייה נפטרנו בינתיים), שילמנו כל השנים את האגרה שנה בשנה, ללא חובות וללא פיספוסים, ואפילו לאחרונה שילמנו כשלא היינו צריכים (לפני שגילו לנו על הפטור) וקיבלנו חזרה את הכסף במזומן טבין ותקילין. למרות שכולנו די מעוצבנים על רשות השידור, אנו צופים בערוץ אחד ומקשיבים לרשתות קול ישראל ומודעים היטב לכך שצריך אותם – אין שני לשידור הציבורי ואסור לסגור אותו. כן, חייבים תיקון, וכן, כדאי שהשחיתות תיגמר כבר, אבל נמשיך לשלם את האגרה כי אנו באמת מאמינים בחשיבות של העניין.

נחזור אלי – מדוע קיבלתי הודעת תשלום? ההשערה הראשונית שלי הייתה שזה בגלל שהתחתנו ושינינו את המעמד האישי שלנו במשרד הפנים, למרות שלכאורה אין שום קשר לכך. דברים כאלו מבררים באגף הגבייה – וכאן הגענו לחלק של רשות השידור שאני לא ממש אוהב. אגף זה הוא היושב על המדוכה ודואג שכל שקל שחייבים לרשות יגיע עם ריבית, אך כשצריך אותו – אין ממש עם מי לדבר. אם יש אגף שצריך להתחיל (ולסיים) בו את הרפורמה, תהיה מה שתהיה, זה האגף הזה. הנגישות אליו שואפת לאפס – מסובך אפילו למצוא את הטלפון הישיר (!) של המחוז הרלוונטי, שעות העבודה שלהם מצומצמות עד מאוד, וכשרוצים לדבר עם מישהו צריך להמתין. ולהמתין. ולהמתין עוד קצת.

אז המתנתי כ25 דקות, עד שניתקו אותי. צלצלתי שוב והמתנתי עוד 30 דקות – ושוב ניתקו אותי. בפעם השלישית, חיכיתי רק 12 דקות על הקו ואז – הללויה! – ענה לי מוקדן נחמד. המוקדן הנחמד (יסלח לי, איני זוכר את שמו) הסביר לי במילים יפות מאוד מדוע אני טועה וחייב לשלם. הוא גם הסביר לי שהוא לא חייב לי בכלל דין וחשבון מדוע אני חייב לשלם. והוא הוסיף ואמר שאף רשות ממשלתית לא עושה את זה. הסברתי לו בנועם את מצבי, וגם הוספתי מספר רשויות שמסבירות את סדרי התשלום להן במכתבים הרשמיים שהן שולחות (רשויות מקומיות שולחות את צו הארנונה, רשות המסים עושה דבר דומה, משרד הרישוי גם הוא פועל כך…). הוא סיכם בכך שאני צריך לשלוח בקשה בכתב (!) עם ההסבר ובקשה לביטול הדרישה לתשלום, ונתן לי מספר פקס. טוב שלא ביקש ממני לשלוח יונת דואר, כי בדיוק שלחתי אותה עם טפסים לביטוח הלאומי.

השליחה הראשונה לפקס נכשלה (כמה מפתיע). השליחה השנייה, שלישית, רביעית וחמישית דווקא כן הצליחו – החלטתי לא לקחת סיכונים הפעם. בהפתעה גמורה, מצאתי כתובת אי-מייל ושלחתי את הבקשה גם לשם. כאן ציפתה לי באמת הפתעה – השיבו לי תוך דקות וביקשו את הפרטים של אשתי היקרה ושל הוריי. מוזר, לא זכרתי שהזמנתי מישהו מאגף הגבייה של מחוז ת"א לחתונה. נתתי להם את הפרטים, והם השיבו במהירות שהדרישה לתשלום בוטלה, ושעלי לעדכן את הפרטים שלי ברשות השידור בעת שינויי מעמד אישי, אחרת הם ידרשו תשלום.

הבנתם? להזכיר – רשות השידור חוסה תחת משרד ראש הממשלה (ולא תחת משרד התקשורת כפי שהיא אמורה להיות), וכרשות ממשלתית יש לה גישה ישירה למרשם האוכלוסין של משרד הפנים. הם יודעים עלי הכל – כולל את מקום מגוריי, ועל כן לא באמת זקוקים שאתן להם פרטים. גם אחותי סיפרה לי שהיא משלמת אגרה בערך מהרגע ששינתה את המעמד האישי במשרד הפנים. על כן, אם הם יודעים בפירוש שאנו גרים אצל הוריי ושהוריי פטורים מתשלום אגרה, מדוע בכל זאת לבקש תשלום?

המוקדן החביב מקודם סירב לענות על השאלה הזו, ואת זה שהשיב לי במייל כבר לא טרחתי לשאול. ברשותכם, אענה על השאלה במקום אנשי אגף הגבייה היקרים – כי הם יכולים. זה עוד פן של הניצול – הם מנצלים את חוסר האונות וחוסר ההתמצאות שלנו בכללי המשחק. ואנו כל כך ככה ש"שיטת מצליח" עובדת עלינו – בי נשבעתי (מלפני הרבה זמן) שאעשה הכל נגד זה, עד כמה שאפשר. אבל אני אומר, למה בכלל להטריח מישהו עם הסיפור הזה. חבל על המאמץ, האנרגיות, העצבנות והבריאות. מצד שני – מה לנו להתפלא על התמיכה הציבורית הירודה ברשות השידור? על אחוזי הגבייה הנמוכים של תשלום האגרה הכ"כ חיוני לרשות? על הדרישות להפריט\לסגור\לסגור-ולהקים-מחדש?

וזה עוד לפני שאמרנו שהאגרה בכלל לא מגיעה לרשות השידור – אלא למשרד רה"מ, שמחליט כל שנה כמה ממנה יגיע בדיוק לרשות. אותו רה"מ (שכיהן בתפקידים שונים בעבר אך עשה את אותו הדבר) שקיצץ בגובה האגרה במטרה לייבש את הגוף המסכן ולהפריט אותו. אותו רה"מ שסירב בעיקשות (במקביל לרשות השידור עצמה, ברור) בתפקידיו השונים לקבוע את גובה התקציב השנתי במשך יותר מ8 שנים, עד שזה נקבע על כ860,000,000 ₪. אותו רה"מ שנתן לרשות במתנה 300,000,000 ₪ מכספי ציבור למחיקת החוב, בתמורה לנאמנות של ראשיה אליו. אותו רה"מ שמוכר אותנו בזול, כדי שנשלם ביוקר.

כי הפרטה היא עניין של גישה ולא של בעלות. ונמאס לי שמתייחסים אלי, אלינו, ככה.

אודות האבסורד

זה לא אמיתי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה (אי) כבוד למגזר, הגות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על ההפרטה וה"מצליח" – גירסת רשות השידור

  1. Dena Bugel-Shunra הגיב:

    זוכרת היטב את המכתב ההוא מרשות הגבייה, שקיבלת ברגע שהתחתנתי.

    אלא מה? שנה וקצת לפני שהתחתנתי, נשבעתי להתרחק מהמכשיר המתועב (ובזמנו הוא היה עוד יותר מתועב; זה היה בשנת 1985 והערוץ היחיד שהיה בסביבה היה נורא.)
    כלומר, הנבלות פשוט הניחו שאלך בתלם שהם חרשו: מתחתנים – קונים טלויזיה.

    היתה לי תכתובת מפוארת מאצלם, ומדי חצי שנה הם שלחו עוד ניסיון; הרעיון שמישהו ירצה לחיות ללא טלויזיה נראה להם בלתי אפשרי. הדבר המשיך במשך שנים רבות.

    פיחסה. שמחה מאוד שאני לא תחת מרותם עוד.

    • האבסורד הגיב:

      יש פסק דין שתומך בעמדה שלהם (שהרי, זה לא מאתמול שבג"צ תומך בעמדות הממשלה… 🙂 ), שקובע שאת האגרה משלמים על עצם האפשרות לקלוט, וזה כלל לא הכרחי שיהיה לך מכשיר טלוויזיה. אבל כל העניין הזה בעייתי, כי כמו שאמרת, כך גם רשום בחוק – ההתייחסות היא רק ל"מחזיקי מקלט". בסה"כ לגמרי אין לי בעיה לשלם את האגרה, כמו שרשמתי – אני תומך נלהב של השידור הציבורי. אבל אגף הגבייה של הרשות פועל כיחידה נפרדת, עם סמכויות חקירה והוצאה לפועל, מה לא – עם השנים הם עברו לפעול כמו השוק האפור (ראי המקרה שהיה בתקופת כהונתו של ג'ו בראל, ומתואר היטב בסרט של דורון צברי – המדריך למהפכה). לכשאצטרך לשלם, אשלם – וזה בדיוק מה שמרתיח אותי – הם יודעים שאני לא צריך לשלם ובכל זאת מנסים.

תגובתך להלן

